آیا پاستا شما را چاق می‌کند؟

اخیرا طی تحقیقی که روی بیش از ۲۳۰۰۰ ایتالیایی صورت گرفت محققان دریافتند افرادی که پاستای بیشتری می‌خورند معمولا شاخص حجم بدن‌شان کمتر بوده و در مقایسه با افرادی که خیلی کم پاستا می‌خورند، حجم شکم‌شان کمتر است. با توجه به این تحقیقات، سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توانیم بگوییم که پاستا تأثیر منفی روی وزن‌تان ندارد؟ خب، در پاسخ باید گفت که خیر، این‌طور نیست. چرا که در این تحقیقی تنها ارتباط بین این موارد بررسی شد و اصلا هیچ‌چیز در آن به اثبات نرسید. علاوه بر این، جزئیات بسیار مهم‌تری هم وجود دارد که پیش از خوردن اسپاگتی باید مورد بررسی قرار بگیرد.
هنوز مشخص نشده که خوردن یک بشقاب کامل پاستا مشکل‌ساز نخواهد بود
شکی نیست که اروپایی‌ها –از جمله ایتالیایی‌ها– نسبت به آمریکایی‌ها دوست دارند غذاهایی با حجم و میزان کمتری بخورند. در واقع، اندازه متوسط سرو یک پرس پاستا در این تحقیق تنها ۹۰ گرم بوده است. اما در ایالات متحده، قاعده این است که بیشتر از این بخورید، چه در خانه و چه در رستوران.
نکته اینجاست که تا زمانی که حجم متوسطی پاستا بخورید، هیچ چیز چاق‌کننده‌ای ذاتا در مورد آن وجود نخواهد داشت. بنابراین بهتر است خودتان را با اندازه‌ معقول یک پرس بیشتر وفق دهید: هر پُرس به اندازه نصف فنجان در واقع مقداری است که تقریبا به اندازه کف دست خواهد بود.
چیزهای دیگری هم که می‌خورید مهم هستند
افراد لاغراندامی که پاستا می‌خورند معمولا غذاهای دیگر مانند فتوچینی آلفردو با پنیر را زیاد نمی‌خورند. در عوض بیشتر رژیم غذایی مدیترانه‌ای را ترجیح می‌دهند – که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، آجیل و میو‌های دانه‌دار، ‌ماهی و میزان کمی لبنیات و گوشت است.
به عبارت دیگر، حتی اگر گاهی پاستایی بخورند که با آرد گندم تصفیه‌شده درست شده باشد، باقیِ غذای آنها  – و در کل رژیم غذایی‌شان – بیشتر شامل غذاهایی حاوی مواد مغذی خواهد بود نه هله‌هوله. این روش نه تنها باعث می‌شود تا بشقاب غذایتان کالری کمی داشته باشد، بلکه فیبر و پروتئین بیشتر آن باعث می‌شود تا نودل‌های آن بیشتر احساس اشباع بودن به شما بدهد.

نوشته شده در ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ توسط راز سلامتی با موضوع دسته‌بندی نشده

ساختمان پزشکان